A környezetbarát termékek listája szerencsére évről évre bővül, így a „biovásárlás” manapság nem okoz akkora fejtörést, mint korábban. Ahhoz, hogy ökológiai gazdaságból származó élelmiszerhez jussunk, már nem csak a piac áll rendelkezésünkre.
A nagy bevásárlóközpontok is egyre
nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy a polcaikon a védjeggyel ellátott
termékek is megjelenjenek.
Ezt a védjegyet ökocímkének is
nevezzük, amely segít a környezettudatos fogyasztónak rátalálni a
környezetbarát árucikkre, illetve a választása eredményeként nyomást gyakorolni
a vállalatok környezeti teljesítményére.
A védjeggyel ellátott termékek és
szolgáltatások köre folyamatosan bővül, országos viszonylatban is egyre több
környezetbarát védjeggyel rendelkező termék található a kereskedelmi
forgalomban.
A címkék megszerzése önkéntes
alapon működik, gyártók, forgalmazók, szolgáltatók pályázhatnak erre, de a
védjegy elnyeréséhez a terméknek meg kell felelnie egy szigorú minősítési feltételrendszernek.
A nemzeti vagy regionális szervezetek által irányított eljárás folyamán átfogó
vizsgálatot folytatnak, hogy a termék – a környezetvédelem általános
szempontjai mellett – minőségi, egészségügyi, használhatósági jellemzői alapján
is megfelel-e az elvárásoknak.

A bonyolult és szigorú
procedúrát ma már mindenképpen érdemes vállalni, hiszen az ökocímke alkalmazása
javíthatja a cég pozitív vállalati imázsát, s ez nagyon fontos tényező a piaci
versenyben. A környezetre kevésbé káros termékek vásárlásával pedig a
fogyasztók is hozzájárulnak a környezet megóvásához, illetve egészségük
megőrzéséhez.
A védjegy arról is tájékoztat, hogy
a termék életútja – a nyersanyagok kitermelésétől a gyártáson és használaton
keresztül a hulladékká válásig – kisebb környezetszennyezéssel jár, mint az
azonos funkciójú egyéb termékeké, ugyanolyan vagy jobb termékminőség mellett.
Mindez
tehát garanciát jelent a vásárlónak, hiszen nem a gyártó állítja magáról, hogy
környezetbarát árucikket hozott forgalomba, hanem egy független szakértői
szervezet.
A magyar környezetbarát termékeket
minősítő rendszer 1994 óta működik, termékjelük a „Zöld cédrus”. Az ökocímkét
csak azok az áruk viselhetik, amelyek a hasonló fogyasztási-használati célzatú
egyéb termékekkel való összehasonlításban kitűnnek környezetbarát mivoltukkal.

A Kiváló Magyar Élelmiszer címkét
1998-ban
hozták létre, a védjegy célja többek között az élelmiszer-előállítók védelme, a
fogyasztók tájékoztatásán keresztül a fogyasztói döntések befolyásolása, és az
országimázs erősítése.

A legutóbbi EU-s ökocímke-rendeletet
2010-ben fogadták el, jelenleg ez szabályozza az Unió ökocímkézési
rendszerét. Ennek értelmében ugyanazok a kritériumok vonatkoznak az adott
termékre az egész EU-ban, függetlenül attól, hogy azt melyik tagállamban
állítják elő vagy értékesítik.

Ugyancsak jelentős értéket
képvisel a Magyar Termék Nagydíj, amely a magas minőségű termékeket,
szolgáltatásokat és előállítóikat ismeri el.

A Magyar Termék a hazai
termesztést, nevelést, feldolgozást, csomagolást minősíti és jelzi.
További tartamat az alábbi linkeken találsz
/alkotoenergia
Ökocímke