Több mint százötvenmillió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza nyár végére a magyar háztartások. Akadnak még fennakadások, dee úgy tűnik, eddig nagyon is sikeres a fenntarthatóság felé vezető egyik út.
2024. január 1-jén indult az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere, amely kiemelt állomása a hazai hulladékgazdálkodás
megújításának. A nemzetközi tapasztalatok alapján azt mondhatjuk, ez az egyik
leghatékonyabb módszer a szelektív gyűjtési és újrahasznosítási arányok
növelésére. Az európai uniós célszámok eléréséhez, valamint a környezeti és
gazdasági szempontból fenntartható, körforgásos,
hulladékmentes gazdaság megvalósításához elengedhetetlen lépés volt a
bevezetése.
„Az eredmény, illetve
az az aktivitás és lelkesedés, ahogy a magyar vásárlók elkezdték használni a
kötelező visszaváltási rendszert, minden várakozást felülmúlt.
"A 100 milliomodik
palack visszaváltása igazolja a rendszer bevezetésének helyességét, és azt,
hogy a vásárlók elkötelezettek a környezetvédelem, illetve a fenntarthatóság
iránt."
"Célunk, hogy minden vásárló számára elérhető és kényelmes megoldást
kínáljunk, ennek érdekében fejlesztjük és bővítjük a hálózatot. A cél, hogy a
következő években elérjük a napi 6-7 milliós visszaváltási mennyiséget"
– mondta Szabó Szilvia, a MOHU EPR vezetője még augusztus közepén. Azt
valószínűleg ő sem várta, hogy két hét leforgása alatt máris eléri a célszámot
az ország.
A hazai fogyasztók kiemelkedő tudatossággal használják az új
visszaváltási rendszert, mára átlagosan napi hatmillió italcsomagolást váltanak
vissza Magyarországon.
Több mint kétezer automata és közel ezer kézi
visszaváltó működik az országban, ezek száma ráadásul folyamatosan bővül.
A
rendszerhez visszaváltópontként csatlakozás a boltok üzleti eredményét is
javíthatja, hiszen a tapasztalatok szerint a visszaváltási díjat a vásárlók
nagy része helyben költi el, ezzel is növelve az üzletek forgalmát.
Amellett
sem érdemes elmenni szó nélkül, hogy már 28 millió forintra nőtt az az összeg,
amelyet jótékony célra ajánlottak fel a visszaváltó automatáknál.
A nagyon gyorsan növekvő hazai visszaváltási számok
egyértelműen azt mutatják, hogy a vásárlók gyorsan elkezdték használni az új
rendszert, így a jövőben várható, hogy még több bolt csatlakozik majd a REpont
rendszerhez, és biztosítja a vásárlók számára a visszaváltást.
Ráadásul Európában egyedülálló módon, a MOHU REpont
okostelefonos alkalmazással a visszaváltási díjat a felhasználók azonnal a
bankszámlájukra utalhatják.
A vállalat adatai alapján a vásárlók mintegy tizede
él ezzel a lehetőséggel.
Ahogy az új rendszerek esetében, itt sem lehet zökkenő- és panaszmentes visszaváltásról beszélni, néhol például arra panaszkodnak a vásárlók, vagy az üzletek nem tudják megfelelően kezelni a logisztikai fennakadásokat (hulladék felhalmozódása, szállítás), az informatikai rendszerek nem mindig működnek megfelelően, az automaták szervízelése is akadozik, vagy hogy hosszú sorokat kell kiállniuk a visszaváltáskor, ám a számok és a tények azt mutatják, hogy Magyarországon igencsak megjött a visszaváltási kedv, sőt, talán erre a sikerre még a MOHU, az üzeletek és maguk a vásárlók sem számítottak.
Forrás, fotó: MOHU