Jobban mondva, nem kérdés, hogy melyik, ha fontosnak tartjuk a Föld és az utódaink jövőjét. Ám a helyzet nem egyszerű, mert marketingfogások ide vagy oda, biológiai hajlamunk a tárgyakhoz való kötődés, szóval jelenleg a birtoklás erősebb.
Pataki Nagy Éva, a Sikk me up! ruhakölcsönző alapítója a
Budapest Conscious Runway-on elmondta, a ruhakölcsönzés még kicsit idegen, de
ez lesz a jövő útja a divat területén.
Nem vagyunk könnyű helyzetben, hiszen az
értékesítés folyamatosan azt közvetíti felénk: vedd meg, birtokolj.
Folyamatosan ingert generálnak, így az ember azt érzi, kevesebb lesz, ha
valamit nem vesz meg.
„Van a világ által pumpált értékesítési trend, és van az,
hogy felismerjük, kitehetjük a megtelt táblát, megteltünk tárgyi javakkal, most
jön egy olyan éra, amikor felébredünk, hogy már nem tudunk több ruhát tárolni a
szekrényben, már nincs rá szükségünk, hogy megvegyük a negyvennegyedik pulóvert.”
Pataki Nagy Éva szerint most még az önellentéttel küzdünk: „azt
mondják, hogy vegyem meg, de nincs rá szükségem”, ám hamarosan jön a tudati
ébredés (ami az Egyesült Államokban már egy évtizede tart), hogy „nem veszem
meg, mert nincs rá szükségem, s ezáltal nem vagyok kevesebb, csak fontos a
jövő". Így elkezdünk alternatívákat keresni, hogy új ruhákhoz jussunk, illetve
ne kidobjuk, hanem értékesítsük a megunt holmijainkat.
A szakember úgy véli, meg kell tanulnunk elengedni a
tárgyainkat, viszont nem úgy, hogy rossz szájízünk legyen, hanem hozzátesszük a
tudatosságot, fenntarthatóságot, költséghatékonyságot és még pénzt is
kereshetünk. A Sikk me up! erre az elvre épül.
„A szekrényedben lévő ruhákat hozd el a ’közösségi gardróbba’,
amiket már egyszer legyártottak, kifizetted, s legyen a ruhádból passzív
jövedelmed. Fel kell ismerni, hogy az anyagi lehetőségeink végesek, a ruhatárunk
és a világunk megtelt."
"Remélhetően a mi generációnk rájön, hogy minden egyes
döntésünkkel a gyerekeink jövőjéről gondoskodunk. Természetes, hogy egyre
tudatosabban akarunk tenni annak érdekében, hogy a gyerekeinknek is legyen 'négy
évszak' és bolygó, amin élhet.”
Kövesdi Rita, a Hermelin Stilo stílustanácsadója elmesélte,
hogy sokféle gardrób létezik, de egy mindegyikben közös azok között, amelyekhez
tanácsért hívják: túlságosan sok és sokféle holmikkal van tele.
„Ha megérkezik a vágy, hogy ne csak halmozzunk, hanem
tudatosan építsünk a minőségre, amikor sikerült megtalálni a stílusunkat, milyenek
vagyunk mi, milyen színek, fazonok állnak jól, akkor könnyebb az elengedés, az
alternatívák keresése."
"Amikhez érzelmileg kötődünk, elég ha eltesszük, nem kell
megválni tőle, mert nem hiszek abban az elvben, hogy amit egy évig nem veszünk
fel, azt már nem is fogjuk. A divat örökös körforgásban van, s ha az jó minőségű, illetve stílusban passzol, tartsuk meg.”
A stílustanácsadó viszont úgy gondolja, hogy ha az a ruha
méretben nem jó ránk, ne hagyjuk elől, ahhoz negatív érzés társul. Sokkal jobb,
ha úgy indul a napunk, hogy kinyitjuk a szekrényt s csak olyan dolgok vannak
benne, amiket szeretünk és hozzáadnak a stílusunkhoz, személyiségünkhöz, a jó
érzéseinkhez.
Csizmadia Máté, a Zöldpszichológia blogger pszichológusa kimondja, hogy bajban vagyunk, mert evolúciós jelenség az ember fejlődésében a
tárgyakhoz való vonzalom. Sokkal jobban ragaszkodunk a javainkhoz, mint
amennyire egy újra szükségünk lehet.
Volt egy kísérlet, amelyben bögrékkel
kereskedtek a résztvevők és kiderült, hogy kétszer annyit akartak a saját bögréjükért
kapni az eladók, mint amennyit adtak volna egy ugyanolyan bögréért, ami nem az
övék.
„Kutatták, hogy melyek azok a faktorok, amelyek a birtoklást
ennyire befolyásolják, s három dolgot találtak. Az egyik, hogy azok a tárgyak,
amiket birtoklunk, az identitásunkat is meghatározzák, amire már rájátszik a
piac is. A tárgyakról könnyebb beszélni, mint arról, hogy mik, kik vagyunk. A
másik a szimbólumok, hiszen a tárgyakhoz érzelmek kapcsolódnak. Figyeljük meg
például, hogy minél kevesebb időnk van olvasni, annál több könyvet veszünk. Egyfajta
tárgyiasulás, ha a lehetőségek szűkösek. A harmadik a veszteség érzése. Közgazdasági
evidencia, hogy a veszteség jobban fáj, mint amennyire a nyereségnek tudnak
örülni. Emiatt nehéz lemondani a birtoklásról.”
Csizmadia Máté szerint a veszteség kapcsán kutatások azt is
kimutatták, hogy jobban működik, ha átkeretezzük az egészet.
„Nem azért
kölcsönzök, mert ’csóró’ vagyok, hanem mert túlzásnak tartom, hogy több
tízezret fizessek a ruháért, amit egyszer veszek fel, vagy azért teszem, mert
tudatos vagyok.”
A pszichológus azt is elmondta, hogy a kölcsönzés valóban a
jövő lehet, de kérdés, hogy mit vagyunk hajlandóak bérelni. Az autók esetében
látszik, hogy környezetvédelmi és pénzügyi szempontból egyszerűbb lesz
kölcsönözni, de kérdés, hogy meddig megyünk el.
A mai fiataloknak nem sok esélye van arra, hogy saját tulajdonuk legyen, ezért elkezdtek drágább ruhákat
vásárolni, mert a ruha még az az összeg, ami cél lehet, amit ki lehet fizetni.
Koralewszky Márk, a wigo carsharing ügyvezetője kapcsolódva
a pszichológus által felvetett gondolathoz hozzátette, hogy bármilyen felmérést
készítenek arról, ki, miért kezdte el használni a szolgáltatásukat az egyéni és
gazdasági érdekek dominálnak, a kényelem, a pénz, az elérhetőség, de önmagában
a környezetvédelem, a fenntarthatóság a sokadik a sorban.
„Szeretünk egyszerűen és kényelmesen élni. Ha itt van
előttünk egy megoldás, aminek látom a költségeit is, akkor azt választom, mert
ha gondolkodnom kell, utána kell néznem, hátrébb kerül a preferenciák között.
Egyre több fiatalnál kerül magasabbra a környezetvédelmi szempont, igaz még mindig
nincs benne a top 5-ben…”
Fotók: Hámori Zsófia/ Budapest Conscious Runway