Noha a garázsvásárok és a bolhapiacok már évtizedek óta teret adnak régi, kinőtt vagy
megunt holmik eladásának, a klímaváltozás, a gazdasági nehézségek és az e-kereskedelem
fejlődése soha nem látott lehetőséget teremtett az recommerce felvirágzásának.
A recommerce – magyarul "visszafordított
kereskedelem" vagy "újraértékesítés" – a használt, felújított
vagy visszaküldött termékek adás-vételét foglalja magában mind digitális, mind
pedig fizikai csatornákon keresztül.
A körforgásos gazdaság fontos része ez, hiszen
segít meghosszabbítani a termékek élettartamát, csökkenti a hulladék
mennyiségét, és ösztönzi az újrahasznosítást.
A fenntarthatósági aggodalmak erősödésével
egyre népszerűbb választássá válik nem csak a fogyasztók, de azon vállalatok
számára is, amelyek környezetbarát megoldásokat keresnek.
A ThredUp 2024-es jelentése is alátámasztja ezt: a globális
használt ruha piac például 2028-ra várhatóan eléri a 350 milliárd dollárt,
háromszor gyorsabban növekedve, mint a teljes ruházati piac.
A recommerce típusai
Használtcikk
piacok: Olyan
platformok – például a Vinted és a Marketplace –, amelyek lehetővé teszik a
felhasználók számára, hogy közvetlenül egymástól vásároljanak használt árukat.
Ezek a piacterek a vintage ruháktól az elektronikai eszközökig sokféle terméket
kínálnak.
Becserélési
programok: Számos
márka – például az Apple – lehetővé teszi, hogy a vásárlók régi termékeiket
kedvezményért cserébe visszaadják.
Felújított
termékek: Az olyan
programok, mint például az Amazon Renewed, visszaküldött vagy javított
termékeket dobnak újra piacra, miután minőségi szabványok szerint tesztelték
azokat.
Előny előny hátán
Minden másodkézből vásárolt termék
egy újabb lépés a körforgásos gazdaság felé. A recommerce segít csökkenteni az
új termékek iránti keresletet, értékes erőforrásokat megspórolva ezzel. Emellett
lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy magasabb minőséget vásároljanak alacsonyabb
áron. Ez különösen vonzóvá válik gazdasági bizonytalanság idején, amikor sokan
a megfizethetőséget helyezik előtérbe. A márkák is többszörösen
profitálhatnak abból, ha belépnek erre az újonnan formálódó piacra.
Azon túl,
hogy új bevételi lehetőségeket találnak, olyan fogyasztókat is elérhetnek, akik
nem engedhetik meg maguknak az új termékeiket.
Az erre felfűzött programok ráadásul
a vásárlók hűségét is erősítik, míg a vállalatok demonstrálhatják velük
elkötelezettségüket a hulladékcsökkentés és a környezettudatos döntések
mellett.
Mit hoz a jövő?
A várakozások szerint a recommerce tovább
erősödik majd, köszönhetően annak, hogy egyre több vállalat ismeri fel annak
előnyeit, és a vásárlók is egyre inkább a fenntarthatóságot helyezik előtérbe.
A digitális technológiák és e-kereskedelmi platformok fejlődése szintén
táplálja ezt a növekedést, hiszen lehetővé teszi a különböző piaci szereplőknek,
hogy bekapcsolódjanak a körforgásos gazdaságba.
Azért pedig, hogy a márkák
egyre jobban kiaknázhassák a recommerce-ben rejlő potenciált, várhatóan még
több ilyen kezdeményezés jelenik majd meg a piacon.