Tévhit, hogy a fenntartható tervezés sokba kerül a vállalatoknak. Meglehet, hogy kezdetben "felesleges" kiadásnak és macerának tűnik, de ez egy olyan befektetés, amely megtérül. Sőt!
A termékek esetében
szerencsére egyre fontosabb szempont lett a környezettudatosság is. Korábbi
cikkünkben írtunk már a körforgásos gazdaságról és arról a szemléletről, amely képes
lenne megváltoztatni bolygónk jelenlegi, krízisközeli helyzetét.
A
terméktervezés stratégiája kulcsfontosságú jelentőséggel bír egy termék későbbi
életében. A profit mellett érdemes olyan hosszútávú hatásokkal is foglalkozni,
mint a fenntarthatóság, mert ezzel tudunk igazi értéket teremteni.
Egy termék környezeti hatása óriási összefüggésben van a
tervezési szakaszban hozott döntésekkel.
A fenntartható terméktervezéssel
elérheti egy vállalat, hogy a lehető legközelebb kerüljön a nettó zéró
kibocsátáshoz.
Ehhez egy teljesen új megközelítés szükséges a teljes
termék-életciklus során. Rendszerszintű, körkörös tervezési gondolkodásmódot
kell találni a hulladék és a szennyezés felszámolására.
Ez a szemlélet igazából ott kezdődik, hogy azonosítani kell
a problémás anyagokat, és lehetőség szerint fel kell azokat váltani
fenntarthatóbb megoldásokra.
Fontos, hogy olyan anyagokat találjanak, amelyeket
keringetni tudnak, azaz újra tudják hasznosítani.
Egy ilyen átalakulással a fogyasztók hűségét is el lehet
nyerni, hiszen azok a vásárlók, akiknek fontos a bolygónk védelme, törődnek
azzal, ha az általuk választott termék előállítása és teljes élettartama során
csökken a keletkezett hulladék mennyisége.
Főleg a fiatalabb vásárlók elvárásai
között találhatjuk meg a környezetvédelemre és társadalmi felelősségvállalásra
való törekvést, így számukra olyan értéket képvisel a termék, amelyre inkább
hajlandóak pénzt költeni.
Gyakran hallani, hogy a vállalatok túl drágának tartják a
fenntartható tervezést, de ez tévhit.
Az Európai Parlament is próbálja
minél inkább rákényszeríteni a piaci résztvevőket a tudatos döntéshozatalra,
mert hosszú távon ez egy olyan befektetés, amelynek hatására nő a bevétel,
magasabb az ügyfél-elégedettség, és jobb a munkavállalói elkötelezettség.
A
gyártási hatékonyság megnő, és ha a terméktervezés mellett a
csomagolástervezésre is áldoz egy vállalat, akkor a szállítási költségei is
alacsonyabbak lesznek.
Ehhez nagy segítséget jelenthet a technológia, amelynek
hatékonyabb és szélesebb körben történő felhasználása hozzájárulhat a
fenntartható terméktervezési kezdeményezések támogatásához.
Amennyiben egy vállalat már most zászlajára tűzi az európai zöld megállapodásba foglaltakat (European Green Deal) és hisz abban, hogy részese lehet a tervnek, mely szerint a kontinens 2050-re klímasemlegessé válik, minden bizonnyal nyertesként jöhet ki a befektetésből, amelynek a fenntartható terméktervezés az egyik pillére.