A jövő autója nem csak akkumulátoros. Az igazi előrelépés az, amikor a teljes életciklus - az alapanyagoktól a gyártásig - fenntarthatóságra épül. A BMW iX3 modellje ezt a paradigmaváltást testesíti meg: holisztikusan tervezték és a körkörös gazdaság elveit követi.
Az iX3 gyártása a BMW új debreceni, fosszilis tüzelőanyagok
használata nélkül működő üzemében zajlik. A gyár villamosenergia-ellátása
kizárólag megújuló forrásokból származik, és a területén telepített napelemes
rendszer a tervek szerint az éves energiaigény akár negyedét adhatja; a többi
energia más megújuló forrásból érkezik, a fölös napenergiát pedig részben
tárolják, és például a festőüzem kemencéinek fűtésére használják.
Ennek
köszönhetően az iX3 gyártásához kapcsolódó CO₂e-kibocsátás a debreceni üzem kapcsán
mindössze körülbelül 0,1 tonna/autó, ami nagyjából kétharmaddal kevesebb, mint
a többi BMW-üzemben mért érték.
A beszállítói lánc dekarbonizálása ugyanolyan fontos: az iX3
Gen6 akkumulátorcellái anód- és katódalapanyagaitól kezdve a cellákig megújuló
energiával készülnek, és maga a cella összetevőjeként 50 százaléknyi másodlagos
(újrahasznosított) nyersanyag van jelen — például kobaltban, lítiumban és
nikkelben —, ami a Gen5-höz képest 42%-kal csökkenti a CO₂e/kWh értéket.


A körforgásos
tervezés nem üres marketingfogalom: az iX3 nagyjából egyharmad része másodlagos
anyagokból áll. A kerekek és kerékfelfüggesztések egyes részei 70–80%-ban
másodlagos alumíniumból készülnek; a motorháztető- és első csomagtértakarók
alapanyaga körülbelül 30%-ban tengeri műanyagokból (régi halászhálók, kötelek)
származik; az üléshuzatok szövete és ragasztója PET-alapú másodlagos anyagokból
készül. Ezek a megoldások csökkentik az elsődleges nyersanyagigényt, és
megnövelik a jármű későbbi újrahasznosíthatóságát.
Használat közben az iX3 természetesen nulla helyi
károsanyag-kibocsátást jelent: elektromos hajtása és az autó hatékonyságát
javító műszaki megoldások révén akár 20%-os energiamegtakarítást ér el a
korábbi generációhoz képest.

Emellett a BMW számítása szerint, ha az iX3-at a
jelenlegi európai energia-mixszel töltik, a modell körülbelül 21 500 km
megtétele után éri el a CO₂e ”break-even-t”. Ha kizárólag megújuló árammal
töltik, ez az érték körülbelül 17 500 km.
A BMW a fenntarthatóságot
transzparensen méri: a cég TÜV által ellenőrzött termék-szénlábnyom-jelentést
tesz közzé a modellről, így az ügyfelek hiteles adatok alapján tudnak dönteni.
Az iX3 tehát nemcsak a vásárló számára kínál prémium vezetési élményt, hanem
mérhetően alacsonyabb ökológiai terhelést is — mind a gyártásban, mind az
üzemeltetésben, mind pedig az újrahasznosíthatóság tervezésében.

Ezek együttese teszi a BMW iX3-at nemcsak egy
jó elektromos
autónak, hanem egy olyan példamodellnek, amely megmutatja, hogyan lehet a
mobilitást a bolygó hosszú távú érdekeivel összhangba hozni.
Fotók és forrás: BMW



