A Coldplay néhány hete Magyarországra is elhozta nagyszabású koncertélményét, amely túlmutat a szórakoztatáson. A 2022-ben indított "Music of the Spheres" turnéja során a zenekar célja az, hogy a világjárásuk a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyja maga után.
A Coldplay évek óta elhivatottan óvja a környezetet, és
minden lehetséges módon igyekszik csökkenteni ökológiai lábnyomát. Turnéjának
fenntarthatósági programja példamutató lehet a teljes szórakoztatóiparnak.
2019-ben
még azt is bevállalta a csapat, hogy az akkor kiadott lemezével nem ment
turnézni, mert akkor még nem volt kiforrott terv arra, hogyan lehetne „zölden”
bejárni a világot.
A Coldplay 2022-ben elkötelezte magát amellett, hogy több
mint 50%-kal csökkenti a 2016-17-es turnéjához képest a "Music of the
Spheres"-ét. Ennek érdekében együttműködik a DHL-lel, amely fenntartható
logisztikai megoldásokat kínál, például haladó bioüzemanyagokat és elektromos
járműveket. Emellett a zenekar minden kibocsátást
ellensúlyoz a "Oxford Principles for Net-Zero Aligned Carbon
Offsetting" irányelveinek megfelelően.
A turné útvonalát úgy tervezték, hogy minimalizálja a légiutazás szükségességét. Amikor elkerülhetetlen a repülés, a zenekar - felár
ellenében - fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) használ, amely akár
80%-kal csökkenti a légiközlekedés üvegházhatású gázkibocsátását a hagyományos
fosszilis üzemanyagokhoz képest. Földi szállításhoz elektromos járműveket vagy
bioüzemanyagot használnak.
A zenekar a rajongókat is bevonja a fenntarthatósági
törekvésekbe. Az SAP-vel közösen fejlesztették ki a "Music Of The
Spheres" turné appot, amely ösztönzi a rajongókat alacsony
szén-dioxid-kibocsátású közlekedési módok használatára. Az app segítségével a
rajongók kedvezményeket kapnak, és a zenekar kiszámítja és kompenzálja a
koncertlátogatások karbonlábnyomát.
A színpadi produkciót szinte teljes mértékben megújuló,
alacsony kibocsátású energiaforrásokkal működtetik.
Napelemeket telepítenek a
színpad mögé és a PA-tornyokra, megújuló dízelüzemanyagot használnak, amely
75-95%-kal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
Emellett a BMW-vel közösen
kifejlesztették az első mobil, újratölthető show-akkumulátort, amely 100%-ban
megújuló energiával működik. Innovatív megoldásként kinetikus padlókat és
áramtermelő kerékpárokat is telepítenek a koncerthelyszíneken, amelyek segítségével
a rajongók tánca és tekerése energiát generál a fellépéshez.
A színpadok építése során újrahasznosított acélt használnak.
Az újrahasznosítható LED karkötők
100%-ban komposztálható növényi alapú anyagokból készülnek, és a koncert után
sterilizálják és újratöltik őket.
Az energiatakarékos világítás és audio
rendszerek mellett a biológiailag lebomló konfetti és fenntartható pirotechnika
is része a show-nak.
A turné étkeztetési programja növényi alapú és húsmentes
opciókat kínál, helyi forrásokból származó organikus termékekkel. Az esetleges
felesleget helyi élelmiszerbankoknak adományozzák, és ahol lehet,
komposztálnak.
A zenekar fenntartható és etikusan beszerzett árucikkeket kínál,
természetes szálakból és újrahasznosított anyagokból készült termékekkel,
biztosítva a méltányos munkakörülményeket és béreket.
Az együttes fellépésein víztakarékos megoldásokat
alkalmaznak, például alacsony nyomású csapokat és vízvisszatöltő állomásokat
biztosítanak. A hulladék minimalizálása érdekében az egyszer használatos
műanyag palackokat fenntartható alternatívákkal helyettesítik, és támogatják a
stadionok újrahasznosítási programjait.
A Coldplay az összes bevétele 10%-át környezetvédelmi és
társadalmilag tudatos projektekre fordítja.
Felsorolni is nehéz lenne, hány
szervezettel áll kapcsolatban, és mi mindent tesznek azért, hogy a bolygónk
védelmére buzdítsák az embereket. Az egyik legfontosabb együttműködést a One
Tree Planteddel kötötte. Ebben az együttes vállalta, hogy minden eladott
koncertjegy után ültet egy fát.
Június elején a csapat kiadott egy közleményt,
amelyben leírták, hogyan sikerült túl is teljesíteni a turné első két évében a
korábbi vállalást – 59 százalékkal lett kevesebb a széd-dioxid-kibocsátás a
korábbi körútjához képest, és már 7 milliónál is több fát ültetett az eladott
jegyek után.
Fotók: Coldplay hivatalos Facebook-oldala