Klément Éva és Nádasy Zoltán egy hátizsákos világkörüli útról hazahozott ötletből formált valóságot közel egy évtizeddel ezelőtt. Életre hívták a Pauzát, mely gondosan összeválogatott kisvállalkozások időtálló termékeit kínálja a fenntarthatóságra nyitott vásárlóinak.
Közben
pedig megmutatja: a szép is lehet tudatos, és az egyszerű is lehet nagyszerű.
Évivel beszélgettünk egy kisbolt tárgykultúra formáló erejéről.
A Pauza jóval több, mint egy klasszikus üzlet. Sokkal inkább filozófia. Mi az az üzenet, amit át szeretnétek adni a vásárlóitoknak a márkán keresztül?
Az
egyik mindenképp a törekvés fontossága. A bolygónak nem néhány tökéletesen
cselekvőre van szüksége, hanem inkább több tökéletlenül igyekvőre, aki tenni
akar. Emellett – és ezzel szoros összefüggésben – a tárgykultúrára is próbálunk
hatni.
"Abban hiszünk, hogy attól lesz valaminek
a használata tudatos, hogy a lehető legtovább velünk marad. Emiatt igyekszünk
olyan termékeket összeválogatni, amik időtlenek, azaz valós alternatívát
kínálnak az eldobhatóságra épülő világnak."
Ebben a természetes anyagoknak – a
fának, a sárgaréznek, a gyapjúnak, a zománcnak, a kerámiának – nagy szerep jut.
Márpedig ha valamit tudatosan választasz ki, jobban megismered, ami kihat arra, ahogy viszonyulsz hozzá.

Ez
azért fontos, mert gyakran észre sem vesszük a mindennapi tárgyak jelentőségét.
Mivel folyamatosan használjuk őket, hajlamosak vagyunk természetesnek venni a
jelenlétüket – nem gondolunk bele, miből, hogyan készülnek, és vajon valóban
jól szolgálnak-e minket.
"Hiszünk abban, hogy a jól megtervezett, minőségi,
mindennap használt tárgyak nem csupán kiszolgálnak minket, hanem finoman
hatással vannak arra is, hogyan éljük az életünket."
Egy szép csésze, egy
kézbe simuló toll vagy egy jól elkészített konyhai edény nemcsak praktikus eszközök.
Ezek a csendes igáslovak – és a velük való kapcsolataink – finoman formálják a
gondolkodásunkat, a ritmusunkat, sőt, a világhoz való viszonyunkat is.
Mindezt ráadásul úgy sikerül belevinnetek a szürke hétköznapokba, hogy a szépérzék sem látja kárát – megcáfolva, hogy ha valami „zöld”, mutatós már nem lehet.

Nagyon
hiszünk abban is, hogy a hétköznapi tárgyakban és folyamatokban is van egyfajta
szépség – legyen szó a krumplihámozásról, a takarításról vagy éppen a teázásról.
Hogyan formálja mindez a termékkínálatot?
Ami nálunk kapható, az leginkább ránk reflektál.
Sokszor úgy kerülnek be új termékek a választékba, hogy mi elkezdjük használni
őket otthon. A Pauza megalapítása előtt egy nagy világkörüli útra mentünk
Zolival. Majdnem egy évig éltünk úgy, hogy
mindenünk elfért egy hátizsákban. Ez akarva-akaratlanul megtanított minket
arra, hogy kevesebb dologgal is lehet (sőt, talán érdemesebb is) élni.
"Így az
egyszerűsítés fontos szerepet kapott az életünkben – és a Pauzában is tetten
érhető, hiszen nálunk például elektromos háztartási eszközök helyett inkább
hagyományos, de időtálló tárgyakat találsz."
Illetve az utazás után albérletet
váltottunk, és a pakoláskor szembesültem azzal, mennyiféle tisztítószerem van
otthon. Akkor találtam rá a többgenerációs márka, a Marius Fabre univerzális fekete
szappanjára, ami azóta a kínálatunk egyik alappillére lett.

Fért még más bölcsesség is abba a hátizsákba, amit hazahoztatok magatokkal?
Kaptunk egy fontos szempontot az út során a tárgyak
vizsgálatához: nézzük meg, hogy áll neki az idő. Egy zsákvászon táskának például
nem lesz baja attól, ha egy kicsit megsüti a nap, és a zománc tányér is jól
viseli, ha lepattan belőle egy darab. De úgy összeségében igaz, hogy az
önkéntes egyszerűség, a környezetvédelem és az odafigyelés is az út alatt
erősödött meg bennük. Mert minél több csodát látsz a világból, annál jobban
akarsz rá vigyázni.

Ez a sok-sok érték, tudatosság és következetesség milyen légkörré áll össze az üzletben?
A Pauza minden
érzékszervre hat. A vásárlóink azt szokták mesélni, hogy a tradicionális natúr
szappanok illata már a sarkon köszönti őket. Ez pedig csak még karakteresebbé
válik itt, a négy fal között, hiszen a természetes anyagok – a gyapjú, a len, a
natúr tisztítószerek – különleges elegye lengi be a teret. Ehhez társul egy
kellemes zene, ami valóban segít a kiszakadásban.
"A látványt pedig a jelen és a
múlt keveredése teszi izgalmassá, hiszen bár a nálunk kapható tárgyak döntő
többsége új, a bútorok között, amikben prezentáljuk ezeket, akad 100 éves is."
Ahogy
a márkáink többsége is többgenerációs, azaz sok évtized tudását és munkáját
hordozza magában.

Akkor valóban nem hagytok más esélyt a Pauzában, mint lelassulni.
Zolival sokszor megállapítjuk. hogy milyen
szerencsések vagyunk, mert a hozzánk betérők nyitottak, kedvesek, önzetlenek.
De valószínűleg ez nem véletlen, hiszen aki hisz a tudaosságban, valószínűleg
hisz a fenntarthatóságban, ezzel együtt nyitottabb a környezetére és a másik
emberre egyaránt. Vallom, hogy a vásárlóink velünk szavaznak: egy élhetőbb,
tudatosabb világra.
Fotó: Pauza
További tartamat az alábbi linkeken találsz
/alkotoenergia
Pauza