Lehet-e egy nemzetközi vendégkörrel rendelkező szálloda környezettudatos? Van-e megoldás a megoldhatatlanra? Megéri-e időt és energiát fordítani valamire, amelynél a célt látjuk ugyan, de az oda vezető utat nem? Az ibis Styles Budapest Airport mindhárom kérdésre igennel válaszolt.
Környezettudatosabb
működésre váltani mindig tartogat magában kihívást. 2020-ban azonban, amikor a
világ – azon belül is különösen a szállodaipar – a koronavírus tüneteivel és
következményeivel küzdött, ez hatványozottan igaz volt. Az Accor szállodalánc mégis
éppen a járványidőszak közepén fogalmazott meg ambiciózus célokat: vállalta,
hogy 2022 végéig az összes szállodájából száműzi az egyszerhasználatos
műanyagot.
A menedzseri elhatározás viszont önmagában még nem lett volna elég,
ha nem társul hozzá komoly elköteleződés a szállodák vezetősége részéről. Az
ibis Styles Budapest Airportnál szerencsére társult!
Alapos előkészítés
„Úttörőnek
lenni soha nem könnyű. Rengeteg energiát, időt és pénzt kell erre áldoznod, így
átmenetileg még negatív hatása is van az üzleti életedre. Félelmek mindig
vannak, de ha adott a belső késztetés, könnyebb új utakat bejárni. Márpedig
nálunk – és személy szerint bennem is – ez adott volt”
– idézi fel a kezdeteket Palotai
Csaba, az ibis Styles Budapest Airport szállodaigazgatója. Mint mondja,
kulcsfontosságú volt a változás előkészítése. Míg a beszerzési részleg teljes
gőzzel azon dolgozott, hogy megtalálja azokat a piaci szereplőket és
beszállítókat, amelyek termékekkel és szoftverekkel a megfelelő mennyiségben és
adott esetben régiónként differenciáltan tudják támogatni az átállást, a hotelek
vezetősége tanácskozások sorát tudta maga mögött.
Ezt követte aztán egy komoly
ütemezés: meg kellett határozni, hogy a mindennapok különböző szegmenseiből
mikor és hogyan lehet úgy kivezetni az egyszerhasználatos műanyagot, hogy abból
a vendégek semmit ne érzékeljenek.
„Az ásványvizes palackok kiváltása még
egy ilyen forgalmas szálloda életében is viszonylag egyszerű. A szobai
bekészítésekkel azonban már sokkal körültekintőbben kellett bánnunk. A
fültisztítók, egészségügyi tasakok és tollak legyártása, logózása már egy
bonyolultabb feladat. A szappanadagolókat például le kellett cserélnünk, mert
egészen más technológiával működik az új szappan betöltése” – érzékelteti a
feladat komplexitását Csaba.
Merni kell nagyot lépni
A
gondos tervezés sem adja azonban meg azt a biztonsági hálót, amit egy ilyen
nagy változásnál az ember szívesen tudna maga alatt. Ugrani kell! Mindezt úgy,
hogy minden kérdés megválaszolása újabb kérdést vet fel. Nem elég ugyanis
kiváltani az egyszerhasználatos műanyagot, az sem mindegy, mit tartalmaz a
„cseretermék”, vagy hogy milyen messziről érkezik, azaz mekkora a szállítás
ökológiai lábnyoma.
„Az azonban, hogy nagyon akartuk, minden akadályon
átsegített minket. A kollégáimmal együtt mindig a megoldásokat kerestük, nem a
kifogást. Ennek köszönhető, hogy egy ilyen magas foglaltsággal és nemzetközi
vendégkörrel működő szálloda, mint az ibis Styles Budapest Airport, ma már
elmondhatja magáról, hogy vendégei nem találkoznak egyszerhasználatos
műanyaggal. És bár a háttérfolyamatokban megkerülhetetlenül jelen van még ez az
anyag, ezek esetében a környezettudatos feldolgozásra helyezzük a hangsúlyt.”
A titkos recept
És
hogy miért éri meg egy ilyen nagy vállalkozásnak úttörésre vállalkoznia?
Egyrészt a pozitív megítélés miatt. Az igazgató szerint ennek a szintlépésnek éppen
olyan magasan van a helye, ahogy azt előzetesen elképzelték. Egyre több
környezettudatos cég köt velük szerződést, és a vendégek is nagyra értékelik a
fentartható megoldásaikat.
„Mindezekkel együtt személy szerint nekem is
hatalmas dolog, hogy ennek a fejlődésnek a szerves része lehetek. Vannak gyermekeim,
így a személyes elkötelezettségem is erős abban, hogy valami olyat hagyjunk
hátra rájuk, amit mi is kaptunk a szüleinktől. Éppen ezért a legkevésbé sem
vagyunk irigyek arra a tudásra, amit idáig elérve megszereztünk. Az ajtóm
mindenki előtt nyitva áll, aki hasonló utat szeretne bejárni.”