A csomagolásmentes életmód ma már nem pusztán egy elérhetetlennek tűnő cél, amiért tőlünk távol küzdenek, hanem a jelen. Egy közös lehetőség, a boldogabb jövő ígéretével.
És hogy mennyire nem csak üres frázisok ezek, arra azonnal rájön az ember, amint belép a Boldog Föld névre keresztelt bolt ajtaján.
A Budapest 19. kerületében található bájos kis üzlet ugyanis a tésztáktól a mosószerig mindenre kínál környezettudatos alternatívát.
„A filozófiánk alapja, hogy csak olyan termék kerülhet a polcainkra, amely csomagolásmentes vagy újrahasznosítható csomagolásban érkezik” – summázza a lényeget Mravik-Galán Laura, az üzlet megálmodója és tulajdonosa, hozzátéve: legalább ilyen fontos maga a tartalom is, azaz csak olyat vesznek be a kínálatukba, ami teljes egészében környezet- és egészségbarát.
A kevesebb valóban több
Dobozba be, dobozból ki – ennyi ennek a titka. Az eldobásra ítélt csomagolást ugyanis tökéletesen helyettesítik vödrök, cseretartók és szállítóballonok, melyek tényleg csak a futár szerepét töltik be: amint elér az üzletbe a termék, átkerül az ott tucatjával sorakozó tartók egyikébe, ahonnan a vásárló a saját kis vászonzsákjába töltve, maga tudja kiporciózni az éppen szükséges mennyiséget – és nem többet.
„Amikor megnyitottunk, 285 féle termékünk volt, ez a szám ma eléri a 700-at. Folyamatosan figyeljük a trendeket és az igényeket, és ezekre igyekszünk megtalálni a legzöldebb választ a piacon.”
Így a csomagolás nélküli papírzsebkendőtől a liofilizált málnás granolán át a kölespennéig minden van itt, amiért az ember egy kisboltba betér.
„Az üzlet helyén régen egy szatócsbolt működött, ahol az emberek vélhetően – noha más okokból, de – hasonlóan vásároltak: egy zacskóval a kezükben betértek ide, és kértek bele egy kilogramm lisztet. Ezt a lelkületet visszük tovább mi is, azzal a különbséggel, hogy szeretünk a termékeinknél többet adni.”

Könnyű beleszeretni
Laura és családja fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy a náluk töltött idő igazi élmény legyen. A vásárlók maguk csapolhatják a mosogatószert, adagolják a földimogyorót vagy épp testközelből végignézhetik, hogyan készül minden adaléktól mentes mandulavaj vagy növényi tej. Ebbe pedig igazán könnyű beleszeretni!
„Emellett minden segítséget megadunk ahhoz, hogy tudatosabb életmódra válthasson az, aki kacérkodik az ötlettel. Szeretem kihangsúlyozni, hogy ebben nem a végletesség a fontos, hanem a fokozatosság.”
Kezdje például ott valaki, hogy a kiürült mosószeres flakont nem eldobja, hanem félreteszi, és legközelebb a Boldog Földben újratölti. Idővel aztán az ember már automatikusan megőrzi a kiürült befőttesüveget vagy a máshol vett papírzsebkendő zacskóját is, mondván, jó lesz az a következő bevásárlásnál.

„Persze vannak, akiket ez azonnal beszippant. A törzsvásárlóink már házi versenyt csinálnak abból, kinél telik meg lassabban a konyhai szemetes. A legügyesebbek 5–6 hónapig is bírják kukaürítés nélkül – ennyit számít a csomagolásmentes vásárlás.”
A kevesebb itt valóban több
Egészen pontosan közel 1,5 tonnát – a becslések szerint ennyi hulladékot tud megspórolni egy csomagolásmentes üzlet éves szinten. És ez csak egy bolt és egy esztendő – az ember könnyen felszorozza fejben, mekkora potenciál rejlik ebben a kezdeményezésben. Szerencsére azonban egyre többen elgondolkoznak ezen, és vágnak bele a Boldog Földhöz hasonló vállalkozásba.
„Ahogy a vásárlóinknak, úgy az újonnan nyitó, hozzánk hasonló elveken nyugvó üzleteknek is igyekszünk segítséget nyújtani. Ezzel a céllal jött létre a Csomagolásmentes Boltok Egyesülete, hogy tapasztalatainkkal, közös marketingtevékenységgel vagy épp kapcsolati hálóval támogassuk azokat, akik az út elején járnak. 12 taggal indultunk, ma már 30 üzlet tartozik a szárnyaink alá, és sorban állnak a boltok a csatlakozásért” – büszkélkedik Laura, aki a szervezet frissen megválasztott elnöke is egyben.
Mindez persze feltételezi azt is, hogy beszállítói oldalon is egyre többen látják be a csomagolásmentesség sokszoros hasznait. Azt, hogy a gyártási folyamat minimális átszervezésével időt és pénz takarítanak meg, no meg persze a környezetnek is jót tesznek.

Boldog Föld
Az üzletet és a filozófiát, Mravik-Galán Laura a tulajdonos mutatja be.
„Nálunk kapható például ugyanaz a túró rudi, mint amit a hagyományos üzletek hűtőjéből is kivesz az ember, csak hozzánk dobozban érkezik meg, csupaszon. Ezzel tényleg mindenki csak nyer.”
Ez a Boldog Földhöz hasonló közösségépítő, minden korosztály számára vonzó és elérhető kezdeményezések valódi esszenciája: mindenkinek jobb lesz tőle.
Óvni a Földet mindannyiunk közös érdeke, hiszen – ahogy az üzlet jelmondata is szól – ez az egyetlen hely, ahol kapni csokoládét.