Fedezzük fel együtt a TikTok új, virálisan terjedő mozgalmát, amely a minimalizmusra és a fenntarthatóságra helyezi a hangsúlyt, alapjaiban rengetve meg a 21. század kikezdhetetlennek tűnő fogyasztói kultúráját.
Az „underconsumption core” néven ismertté vált TikTok mozgalom
villámgyorsan terjed, ma már több mint 56 millió hozzá kapcsolódó videó érhető
el ezen a platformon. Ezek mindegyike kihívást intéz a betonkeménynek tűnő
fogyasztói szokások és attitűdök felé, romantizálva azt az egyszerű életmódot, amelyben
az emberek tudatosan kevesebbet fogyasztanak. Mindez egyfajta szabadságérzetet
ad, amely a modern, túlfogyasztásra épülő világunkban egyre több ember szemében
tűnik vonzónak.
Mi is az az „underconsumption core”?
Az
„underconsumption” legfőbb üzenete, hogy csak azt kellene megvennünk, amire
valóban szükségünk van, és arra kellene törekednünk, hogy meghosszabbítsuk a
már meglévő dolgaink – ruhák, elektronikai eszközök vagy egyéb használati
tárgyak – élettartamát.
Ez egy, a folyamatos többre vágyással szögesen
ellentétes szemlélet, amelyben az anyagi javak halmozása helyett az
egyszerűség, a fenntarthatóság és a mentális jóllét kerül előtérbe.
Ennek
jegyében a mozgalomhoz csatlakozó alkotók bemutatják például, hogyan hasznosítanak újra régi dolgokat, vagy éppen hogyan tartják
kordában ruhatárukat kreatív megoldásokkal.
Mi táplálja az underconsumption trendet?
A romló gazdasági környezet és az
infláció által felfele hajtott árak, a növekvő környezeti aggályok, valamint az
etikus vásárlás fontossága egyaránt szerepet játszik ennek a trendnek a
térnyerésében. De jó táptalajt biztosít neki az is, hogy a fiatalabb generációk
– a TikTok elsőszámú célközönsége – egyre erősebben elutasítják a túlfogyasztást,
és inkább valódi élményekre, valódi kapcsolatokra vágynak.

Az underconsumption jövője
A fogyasztói kultúra gyorsan
változik, az „underconsumption” pedig ennek szerves része lehet. A recommerce
felvirágzásának teret adó használtcikk piacok, velük együtt pedig a
fenntartható és etikus márkák mind egyre népszerűbbé válnak.
Bár a trend sokszor radikális
megoldásokat emel horizontra, érdemes az arany középutat keresnünk a
mindennapokban.
A mozgalom egy tudatosabb fogyasztói magatartást propagál, de nem
várhatjuk tőle, hogy egymaga egycsapásra felszámolja a fogyasztásalapú
modelleket.
Viszont lehet valódi hatása: az egyik legnépszerűbb közösségi
platformot meghódítva emberek millióhoz ér el, és ösztönzi őket arra, hogy
átgondolják vásárlási szokásainkat, és fenntarthatóbb életmódot alakítsanak ki.
Kicsi lépés, de annál fontosabb!