Nevezzük (Virághozó, vigasztaló) Szent György havának, Tavaszhónak vagy Báránytor-Rügyezés havának, az április a megújulás ideje, ugyanakkor a legszeszélyesebb hónapunk, amit a tapasztaltalt gazdák különösen figyelnek, mert a csapadék bő termést ígér.
"Amit az őseink megtapasztaltak, követendőnek hittek
és átadtak, azt szerencsére a modern világ zaja sem tudta elnémítani."
Különleges, értékes kincsek ezek, és minél több van a
birtokunkban, annál hangosabban halljuk elődeinket. Éppen emiatt gondoltuk azt,
hogy mi is hozzájárulunk a kincsek gyűjtögetéséhez...
Romulus, a hónapok fő keresztapja nevezte el áprilist is,
isteni anyájáról Vénuszról, akinek az etruszk neve Apru volt. A "hét tél,
hét nyár" időszakaként is tekintettek a hónapra, mert úgy vélték, hogy a
tikkasztó melegtől az erős és dermesztő hózáporig, hajnali lehűlésig minden
előfordulhat. Viszont a gazdák várták az esőt, mert hittek a mondásban: „Április
esője elkergeti a fagyot.”
A hónap szülöttei
Az április gyermekekről elődeink úgy vélték, hogy „meggyűlik
velük a bajuk”, mert úgy érkeznek a világra, hogy már határozott elképzelésük
van, erős akaratú, konok emberré válnak, akik nagyon nem szeretik, ha rájuk
akarnak erőltetni valamit.
Szeretnek a középpontban lenni, a figyelemért
bármire képesek, és alig várják, hogy félelem nélkül felfedezhessék a világot.
Néha fejjel mennek a falnak, de mivel erősek, bármit kibírnak és ha kell, újra
nekimennek annak a falnak, amelybe beletört a szarvuk.
Jó vezető válhat
belőlük, bár legtöbbször az érzéseikre hagyatkoznak és nem a józan eszükre. Nyíltak,
egyenesek és védelmezők ugyanakkor, aki egy ilyen kapitány mögé sorakozik fel,
annak nem kell félnie attól, hogy a csatamezőn cserben hagyják.
Kiemelt napok
Április 1.
Hugó napja a bolondozásé. Az emberek megtréfálták egymást és
aki beugrott, azt április bolondjának nevezték. "Áprilisnak bolondja,
felmászott a toronyba, azt kérdezte hány óra, fél tizenkettő, bolond mind a
kettő."
Őseink szerencsétlen napnak tartották, az is megesett, hogy az
1-én született gyermekeket csak 2-án jelentették be. A szerencsétlenség
Júdáshoz köthető, aki ezen a napon vetett véget életének.
Az asszonyok és
leányok feketében mentek templomba, és nem volt ajánlatos tyúkot ültetni,
esküvőt tartani, utazni és elkezdeni építkezni.
Április 6.
Annak ellenére, hogy az áprilistól a gazdák csapadékot
vártak, Irén (április 5.) és Vilmos napján nem örültek az esőnek, mert úgy
vélték: „Ha esik az eső, szűk lesz az esztendő.”
Április 11.
Fehérvasárnapon (azon kívül, hogy a nagyszombaton
keresztelt katekumenek ekkor vették le az egy hátig viselt fehér ruhájukat) őseink
szokása volt a komálás és mátkálás. A barátságok megpecsételéséről szólt ez a
nap, komatálakat küldtek egymásnak, amelyben gyümölcsök, hímes tojások, bor és
sütemény volt. Néhány helyen a farsang óta férjhez ment asszonyok a
menyasszonyi ruhájukban mentek misére.
Április 12.
Gyula napja az év 100. napja, amelynek fő mozgatója a
tisztaság volt. Ilyenkor a gazdák az istállókat takarították ki és lemosták az
állatokat, a gazdasszonyok a lakást és a portákat. Ezen a napon a takarítás mellett elvetették a
krumplit és a salátát is, s aki 12-én vetett dinnyét, annak az asszonya pördült
egyet, hogy a forgás közben szétterülő szoknyájukhoz hasonló kerek dinnyék
teremjenek. A vének úgy gondolták, hogy amilyen az idő Gyula napján, annak
ellentéte várható 40 napig.
Április 14.
A hagyomány szerint Tibor napján szólal meg a kakukk.
Viszont, ha már ekkor szép zöld a termés, akkor jó széna várható. A
szőlősgazdákat viszont nem a széna érdekelte, ők másra figyeltek: "Ha
Tibor napján virágos a cseresznyefa, virágos lészen a szőlő is".
Április 24.
Szent György napja ősi pásztorünnep egyben, ekkor
hajtották ki az állatokat először a legelőre. Azt nem tudni, hogy tűzön is
áthajtották-e mindenhol őket, de sok helyen így tisztították meg az ártó
szellemektől, mert ez a nap gonoszjáró napnak is számított.
A házaknál a
boszorkák elűzéséhez ajtóra, kerítésre tüskés ágakat tűztek, az ajtókat
fokhagymával kenték be. A lányok „szentgyörgyharmattal” mosakodtak, hogy szépek
legyenek.
Április 25.
Márk napja a kukoricavetés és a búzaszentelés napjának
számított. A papok a mise után megszentelte a vetést. Aki ezekből a búzaszálakból
hazavitt magával, az védettnek érezhette magát a gonosz támadásától. Volt, ahol
koszorút fontak belőle, a templomi keresztre helyezték, majd nyolc nap múltán a
szántóföldek négy sarkába tették, hogy megvédjék a termést a jégveréstől, ugyanakkor
betegek feje alá is tettek belőle.
Terményjóslás tekintetében: "Ha
megszólal a pacsirta, a béka, jó termést várhatsz, ellenben, ha hallgat a
fülemüle, akkor változékony lesz a tavasz."