A hulladékmentesség nem a kukánál, hanem a gondolkodásunknál kezdődik – vallja Tóth Andi, aki tíz éve kutatja, hogyan lehet életszerűen, mégis tudatosan élni. Vele beszélgettünk kényelemről, hétköznapi döntések súlyáról és a fenntartható változás járható útjáról.
A zero waste-et, azaz a
hulladékmentességet sokan még mindig egyetlen pontra szűkítik: hogy kevesebb
legyen a szemét a kukában. Pedig a mögötte húzódó gondolkodás ennél sokkal összetettebb,
hiszen az életmódunk egészére hat. Hol válik szét a puszta szemétcsökkentés és
a valódi hulladékmentes szemlélet?
Amikor én elindultam ezen az úton,
még ugyanúgy tekintettem rá, mint a többség: játékos kihívásként, azt kutatva,
hogy vajon elérhető-e a teljesen üres szemeteskuka. Ez aztán gyorsan
árnyalódott. Rájöttem, hogy nem elég kicserélni egy adott tárgyat egy másikra,
ha közben nem látom át a teljes életciklust és az összefüggéseket.
"A
fenntarthatóság sokkal inkább rendszerekben való gondolkodás, mintsem új
eszközök beszerzése. A hulladékmentesség nem abban áll, hogy mennyi
műanyagzacskó kerül elő a szemetesből, hanem abban, hogyan viszonyulunk a
fogyasztáshoz, a tárgyainkhoz, az erőforrásokhoz."
A 100 százalékos „zéró” amúgy
is illúzió – a lényeg a szemléletváltás, nem a tökéletesség hajszolása.
A hétköznapok azonban mindenkinél
mások: más igényekkel, időkerettel, családi dinamikával. Miközben rengeteg
inspiráló példa létezik, sokan rögtön elbizonytalanodnak abban, milyen magasra
tegyék maguknak a lécet. Létezik határ az életszerű és a nem fenntartható
között?
Minden háztartás teljesen egyedi: különböznek
az élethelyzet, a rutinok, a lehetőségek. Ami az egyik családban természetes,
máshol elképzelhetetlen. Nálunk például hiába használok én alternatív
fogkrémet, a család többi tagja maradt a hagyományosnál – és ez rendben is van
így. A lényeg, hogy legyen egy irány, amerre elindulunk, és ennek mentén törekedjünk
apró, de valós változtatásokra. Ezek kezdetben lehetnek kényelmetlenek, mert
minden életmódváltás ilyen. Idővel azonban az új megoldások válnak teljesen
normálissá.

A globális kihívásokat látva
sokszor felmerül, hogy vajon számít-e egyáltalán, mit csinál az egyén a saját
kicsi életterében. Mennyire valós a hétköznapi választások befolyása?
Három szereplő alakítja a
rendszert: a gazdaság, a döntéshozók és az egyének. De ezek mind embereket
takarnak, így a változás is innen indulhat. Lehet, hogy egy-egy választás súlytalannak
tűnik, de sok együtt már komoly keresletet formál. Ennek mentén változik a
kínálat is – még ha nem is egyik napról a másikra. Tíz éve például még furcsán
néztek a boltban a textilzsákomra, ma pedig már minden nagyáruház polcán ott
lóg. A piac leköveti az igényeket, az irányt pedig az emberek jelölik ki.
A fogyasztói kultúra közben
évtizedek óta a kényelemre épít, ami motivációs szempontból óriási akadály a
hulladékcsökkentés útjában. Lehet-e ezen a falon lyukat ütni azzal, ha
megpróbáljuk új szemszögből vizsgálni az eddig bevált rutinokat?
A kényelem nagyon egyéni fogalom.
Sokan azt gondolják, hogy akkor kényelmes valami, ha egy mozdulattal megvehető.
Pedig az is kényelem, ha nem kell érte boltba menni, mert van otthon. Az is, ha
olcsóbb. Ahogy az is, ha időt spórol, vagy ha kevesebbet kell cipelni.
"Sokszor
csak át kell billenteni a gondolkodást. Biztosan a plázában eltöltött három óra
a jelenti a komfortot, nem pedig az, ha helyette a családdal lehetünk, mert
otthon előkészített megoldásokkal működik a háztartás?"

A piac a fogyasztásra
épít, de nem kell követnünk a főáramot ahhoz, hogy kényelmes életünk legyen.
Mik azok a „belépő szintű”
megoldások, amelyekkel tapasztalataid szerint a legtöbben könnyen kapcsolódnak
a fenntartható szemléletmódhoz?
A mosólapka az egyik kedvenc példám:
hatékony, kicsi, nem drágább, nincs csomagolási terhe, és nem igényel külön
energiát vagy előkészítést. Vagy ott a tömbsampon: háromszor tovább tart, mint
egy flakonos, és ma már szinte minden drogériában elérhető. Ezek nem igényelnek
radikális életmódváltást, csak apró módosítást a bevett gyakorlaton, cserébe
azonnal érezhető a pozitív hatásuk – így könnyen kedvet adnak a további
lépésekhez.
Sokan fordulnak hozzád, mint zero
waste mentorhoz, hulladékcsökkentési életmód tanácsadóhoz tapasztalatokért, útmutatásért,
támogatásért. Mit tapasztalsz, kik a legfogékonyabbak a változtatásra?

Leginkább a 30–40 éves, kisgyerekes
anyukák, akik hosszú távra terveznek, és ha már ott a jövőért való felelősség a
karjukban, könnyebben nyitnak a környezettudatos megoldások felé.
Ez
jelentheti a reményt is?
Abszolút. Ahol gyerek van, ott
óhatatlanul távlatokban gondolkodnak a családok, ami sokkal fogékonyabbá teszi
őket a környezettudatos döntésekre. Bár vannak, akik idővel visszalépnek,
rengetegen maradnak ezen az úton, mert érzik, hogy ez a hozzáállás pozitív
kimenetelt ígér.
"Talán éppen ez a legfontosabb: egyre többen hiszik el, hogy a
fenntartható jövő nem egy távoli eszmény, hanem valami, amiért ma, a saját apró
döntéseink szintjén tehetünk. Ez a hit pedig önmagában is erős mozgatórugó –
szerintem az egyik legnagyobb reményünk."
Ha te is elindulnál a fenntartható
mindennapok felé vezető úton, tanácsokért, tippekért, inspirációért látogass el
Tóth Andi weboldalára vagy olvasd el egy korábbi interjúnkat a zero waste egyik legismertebb úttörőjével.


